fbpx

Phishing/ Smishing/ Vishing. Tu știi cum funcționează aceste tipuri de fraude online?

VIDEO: Zăpadă ca în povești la Cluj. Prima ninsoare din acest sezon
25 octombrie 2018
25 Octombrie 2018 – Ziua Armatei României
25 octombrie 2018

Phishing/ Smishing/ Vishing. Tu știi cum funcționează aceste tipuri de fraude online?

Poliția Română, împreună cu Europol și Federația Europeană a Băncilor, derulează o campanie de prevenire a celor mai întâlnite tipuri de fraude în mediul online.

Campania de prevenire a fraudelor comise pe internet se derulează anual în luna octombrie, în cadrul  European Cyber Security Month – Luna Europeană a Securității Cibernetice.

Phishing/Smishing/Vishing. Acest tip de fraudă are loc atunci când autorii apelează telefonic victima, îi trimit un mesaj text (SMS) ori un e-mail prin care o induc în eroare, astfel încât aceasta să divulge date personale, financiare ori de securitate.

Recomandări în cazul unui phishing:

–  actualizați software-ul, inclusiv browserul, antivirusul și sistemul de operare;

– orice e-mail trebuie verificat cu atenție, îndeosebi în ceea ce privește neconcordanțele și orice nu are sens;

– pot exista mici diferențe în adresa expeditorului: un zero ar putea să arate ca litera „o”;

– nu răspundeți la un e-mail suspect, sau trimiteți-l la bancă, introducând din nou adresa;

– nu dați click pe link și nu descărcați fișierul atașat! Recomandabil ar fi să fie tastată adresa din browser.

Recomandări în cazul unui vishing:

 evitați apelurile telefonice nesolicitate;

– pentru a vă valida identitatea, căutați numărul de telefon al organizației (pe site-ul web sau efectuând o căutare online) și contactați-i direct.

– nu validați apelantul utilizând numărul de telefon deja comunicat (acesta ar putea fi un număr fals sau falsificat).

– fraudatorii pot găsi informații de bază online despre dumneavostră sau despre afacerea dumneavoastră (de exemplu, profiluri social-media). Nu presupuneți că un apelant este autentic doar pentru că are astfel de detalii;

– nu permiteți partajarea numărului PIN al cardului de credit sau de debit sau a parolei bancare online. Instituția bancară nu va cere niciodată astfel de detalii;

– Nu trebuie transferați bani în alt cont, la solicitarea acestora. Banca nu va cere niciodată să faceți acest lucru.

Recomandări în cazul unui smishing:

– nu dați click pe link-uri, atașamente sau imagini primite în mesaje text nesolicitate, fără a verifica mai întâi expeditorul. Acest lucru poate fi făcut căutând numărul online, sau comparându-l cu numărul oficial al expeditorului de la care pretinde că provine;

– nu răspundeți niciodată la un mesaj text care solicită codul PIN/ parola bancară online sau orice alte acreditări de securitate;

– dacă, totuși, ați răspuns la un text tip smishing, prin furnizarea detaliilor bancare, contactați imediat banca.